گوگل 10 ساله می‌شود!

گوگل 10 ساله می‌شود!

تولد ماشین جستجوگر اینترنتى گوگل، انقلابى در دنیاى اطلاعات بود؛ جستجوگرى که به سرعت جاى خود را میان کاربران اینترنتى باز کرد و تبدیل به یکى از مهمترین مراجع براى کسانی شد که به‌دنبال اطلاعات مىگشتند.

27سپتامبر، ده ساله مى شوى. بزرگ شده‌اى. اینقدر بزرگ که هر چه دم دستت برسد، قورت مى دهى! با سرمایه 146 میلیارد دلارى، بیست برابر جنرال موتور یا به اندازه ی کوکاکولا و یاهو روى هم شده‌ای. بعضى ها مى گویند، اگر همین‌طور پیش بروى، به بیست سالگى نرسیده جوانمرگ خواهی شد.

به این مى گویند رویاى آمریکایى: همه چیز از یک اتاق دانشجویى و پارکینک آشنایى که جاى خرت وپرت هایش بود، شروع شد. ده سال پیش لارى پیج و سرگى برین بیست ‌و دو سه ساله، دو دانشجوى دانشگاه استنفورد، که دومینى به نام «گوگل دات کام» ثبت کرده بودند، در یک نقطه ی ‌مشترک به تفاهم رسیدند. آن نقطه‌ی مشترک، نوشتن برنامه‌‌اى بود براى ماشین جستجوگرى که اطلاعات مورد نیاز را از لابه لاى میلیون ها صفحه ی اینترنتى فیلتر کند.
بقیه تو ادامه ی مطلب...

بدین ترتیب بود که بچه غولى به نام گوگل متولد شد. اسم این بچه، هنوز به ده سالگى نرسیده وارد فهرست لغت نامه هاى معتبر دنیا از جمله "دودن" آلمانى شد. حالا «گوگل کن» تبدیل به فعل، آن هم در 116 زبان زنده‌ی دنیا شده است. کار به جایى رسید که ترانه ی «گوگل‌ام کن» جزو لیست ترانه هاى برتر انگلیسى زبان شد.

شرکتى که بیست هزار کارمند دارد، رویاى بهترین‌ها و خلاق ترین هاست: بهترین برنامه نویسان، خلاق ترین طراحان و گرافیست ها و در یک کلام هر شغلى که به نوعى سر از اینترنت در مى‌آورد.

کارمندان گوگل، که اجازه دارند سگ و گربه هایشان را هم با خودشان سر کار ببرند، هر وقت که بیشتر حوصله داشته باشند کار مى کنند. ساعات کار قابل تغییر است و براى کارفرما، که بهترین ها را در امپراتورى اش استخدام مى کند، بازده مطلوب کار مهم است.

شاید درست همین نکته، کلید موفقیت گوگل باشد که اوراق سهامش در بازار بورس به 750 دلار هم رسیده است. هر چند که برخى، مثل اسکات کسلر، یکى از کارشناسنان خبره ی آنالیز صفحات اینترنتى معتقد اند، این امپراتورى اینقدر عظیم شده که ممکن است فرو بریزد.

کسلر مى گوید: "براى شرکتهایی در اندازه گوگل، حفظ کردن سیر صعودى رشد، بزرگترین چالش است. مجله «هفته ی تجارت» یکبار در مقاله جالبى پرسیده بود: آیا گوگل زیادى قدرتمند نشده؟ کم نیستند شرکتهایى که بعضى از برنامه هاى گوگل را بلوکه کرده اند."

این البته براى گوگل، موضوع چندان غم انگیزى نیست. این جستجوگر اینترنتى، که اطلاعات فیلترشده از سراسر دنیا را تا اتاق نشیمن، آن هم به زبان دلخواه، تحویلتان مى دهد، تصمیم گرفته است که بازارهای محلى را تسخیر کند. این روزها با برنامه‌ی «نقشه ی گوگل» مى شود آدرس خانه اى در کوچه پس کوچه هاى آن سر دنیا را هم گوگل کرد.

اسکات کسلر هم تایید مى کند که پتاسیل فوق‌العاده بزرگى پشت این طرح خوابیده است، هر چند که او مى گوید: "ولى گوگلى ها هنوز راهى براى پول درآوردن از این طرح پیدا نکرده اند و مشکل اصلى هم همین است."

گفته مى شود که گوگل به فکر تبلیغات ویدیویى است که چندان هم نباید سخت باشد، چون دو سال پیش بود که گوگل پرتال ویدیویى "یوتیوب" را هم قورت داد. کسلر مى گوید: "یوتیوب در این عرصه پیشتاز است. ولى مسئله اینجاست که آیا شرکتهاى بزرگ دوست دارند در سایتى تبلیغ کنند که مردم فیلم گربه شان را که پیانو مى زنند در آنجا گذاشته اند؟"

باید منتظر ماند و دید. هر چند که مى گویند به تولد بیست سالگى ات نمى رسى ، اما در هر حال: تولدت مبارک!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد